Rosja: wyrok za publikację o wspólnej napaści hitlerowskich Niemiec i ZSRR na Polskę


Mieszkaniec Permu został skazany na wysoką grzywnę za udostępnienie artykułu, który zamieścił na swoim profilu w serwisie społecznościowym Vkontakte.

Władimir Łuzgin dopuścił się tego czynu pod koniec 2014 r., a publikację od tego czasu zdążyło obejrzeć tam zaledwie 20 osób. Ale sam fakt jej zamieszczenia w Sieci artykułu pt. „15 faktów o banderowcach, czyli o czym milczy Kreml” wzbudził zainteresowanie kompetentnych służb.

Śledczy uznali, że doszło do udostępnienia „z założenia fałszywych informacji o działalności Związku Radzieckiego”. Konkretnie mieli na myśli sformułowanie, że „komuniści oraz Niemcy razem napadli na Polskę, rozpętując II wojnę światową, tzn., że komunizm i nazizm rzetelnie współpracowały”.

Zdaniem prokuratury, a także sądu podobne stwierdzenia przeczą faktom ustalonym przez Trybunał Norymberski. Oskarżony bronił się, że tekstu wyroku Trybunału nie znał, a o tym, że 1 września faszystowskie Niemcy napadły na Polskę, a potem jej wschodnią część zajął ZSRR, dowiedział się na lekcjach historii w szkole.

Sądu to nie przekonało. Uznał on, że nawet szkolnej edukacji oskarżonego powinno wystarczyć, aby zrozumieć nieprawdziwość informacji zawartych w udostępnionej przez niego publikacji.

Powołani biegli stwierdzili zaś, że grupą docelową tej publikacji miały być „osoby negatywnie nastawione do oficjalnych władz oraz zwolennicy idei nacjonalistycznych”.

Sąd doszedł więc do wniosku, że oskarżony zdawał sobie sprawę z niebezpiecznych konsekwencji wynikających z wpływu tych treści na poglądy „nieograniczonej ilości osób” – w tym niepełnoletnich i kształtowania w nich „uporczywego przekonania o negatywnej działalności ZSRR”.

Władimira Łuzgina skazano na 200 tys. rubli (prawie 12,5 tys. zł) grzywny.

cez, belsat.eu/pl wg kommersant.ru

Zobacz też
Komentarze