Holenderscy naukowcy podważają wyniki rosyjskich badań nad Sputnikiem V

Dziewięciu naukowców z Holandii w liście opublikowanym przez magazyn naukowy „The Lancet” zakwestionowało podane przez rosyjskiego producenta wyniki badań nad szczepionką przeciw Covid-19 Sputnik V, oceniając, że są one pełne „oczywistych błędów i niespójności”.

Naukowcy zwrócili uwagę, między innymi, na dane statystyczne, które ich zdaniem zawierają przypadkowe wzorce. „Tematy się pojawiają i znikają” – napisali.

– Dziwne, że szczepionka wydaje się być równie skuteczna dla wszystkich grup wiekowych, podczas gdy margines niepewności jest przecież bardzo szeroki – wskazali.

Litwa przekaże szczepionki Ukrainie, Gruzji i Mołdawii

Epidemiolodzy z Uniwersyteckiego Centrum Medycznego w Amsterdamie, Hans Berkhof i Gowri Gopalakrishna, cytowani w weekendowym wydaniu dziennika „De Volkskrant”, zaapelowali do rosyjskich badaczy o publiczne udostępnienie danych, na których opierają się ich analizy.

Jednak moskiewski Ośrodek im. Nikołaja Gamalei, który opracował Sputnika V, ignoruje wszelkie prośby o ich ujawnienie. „The Lancet” cytuje Denisa Łogunowa z Instytutu , który odrzuca krytykę.

– Bezpieczeństwo i skuteczność szczepionki Sputnik V zostały potwierdzone w wielu badaniach – twierdzi naukowiec.

Kazachstan zaczął podawać własną szczepionkę

Jak przypomniał „De Volkskrant”, już w ubiegłym roku zarzucono stronie rosyjskiej fałszowanie wyników badań.

– Po pierwszych publikacjach naukowych badacze zwrócili uwagę, że niektóre wykresy są bardzo podobne, tak jakby zostały poddane obróbce w Photoshopie – napisał dziennik.

Służby medyczne na Słowacji kilka miesięcy temu wykryły, że dostarczone do kraju szczepionki Sputnik V miały inny skład, niż opisany przez Rosjan w literaturze naukowej.

Ukraiński Sąd Najwyższy uznał za legalne odsunięcie od lekcji niezaszczepionego dziecka

Europejska Agencja Leków rozpoczęła proces oceny rosyjskiej szczepionki.

– Rosyjska ofensywa reklamowa w mediach społecznościowych wywołała irytację w Brukseli: moskiewski preparat jest bardzo agresywnie promowany na Twitterze, przy jednoczesnym oczernianiu konkurencji, w szczególności Pfizera – przypomina gazeta.

Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ) oskarżyła Rosjan o szerzenie dezinformacji i „mowy nienawiści”.

pp/belsat.eu wg PAP

Wiadomości