Заява ТВ «Белсат» про моніторинг прес-клубу Білорусь


З великим подивом і розчаруванням ми ознайомилися з щоквартальним доповіддю моніторингу ЗМІ в Білорусі, підготовленим культурно-просвітницьким закладом «Журналістська майстерня «прес-клуб».

Ця доповідь, розроблена (за даними прес-клубу Білорусь), з урахуванням критеріїв об’єктивності і достовірності, містить наш канал серед інших за білоруськими державними телеканалами (як і за відділом російського агентства «Sputnik Білорусь»), поставивши ці прямі пристрою пропаганди авторитарних режимів в один ряд із звичайними засобами масової інформації і таким чином фактично визнавши їх як сумлінних.

Досі ми не реагували, розраховуючи на те, що прес-клуб Білорусь помітить свою помилку і змінить дефектну, на нашу думку, методологію та склад дослідницької групи. Однак цього не сталося, тому ми робимо це зараз. Ми більше не можемо мовчати і ігнорувати прояви маніпуляції, які шкодять доброму імені та іміджу «Белсат» і підривають його високу позицію в Білорусі.

Висновки моніторингу мають особливе значення зараз, коли чергові дослідження демонструють динамічне зростання популярності каналу, який, згідно з недавніми опитуваннями, дивляться 13% дорослих білорусів. Як випливає з дослідження глядацької аудиторії і довіри, існує дивна розбіжність між оцінкою і очікуваннями глядачів телеканалу і оцінкою, що міститься в доповіді моніторингу прес-клубу Білорусь.

Що стосується самої оцінки моніторингу, то ми припускаємо, що:

1. Зіставлення в одному рейтингу білоруських державних і незалежних ЗМІ – це помилка, яка потребує виправлення. Перші – це пропагандистські установи, підпорядковані державній адміністрації, яка не тільки тимчасово впливає на них, а й визначає редакційну лінію. «Белсат» був, є і буде каналом, вільним від будь-якого політичного впливу.

2. Також помилкове застосування одних і тих же критеріїв для вивчення засобів масової інформації абсолютно різного характеру та специфіки роботи, наприклад, телебачення та інформаційних агентств. З формальних причин вони по-різному представляють інформацію. Необгрунтованим і суперечить журналістській майстерності ми вважаємо вимогу надавати джерело навіть широко відомої інформації, поширеної агентствами, практично в кожному реченні телевізійного матеріалу.

3. Моніторинг, як видається, не враховує специфіки роботи журналістів в авторитарній системі, що обмежує доступ ЗМІ до інформації за визначенням. Регулярна практика «Белсат» показує, що представники влади послідовно і свідомо відмовляються розмовляти з журналістами, посилаючись на відсутність акредитації, в якій влада одночасно відмовляють.

4. У моніторингу поняття думки змішується з узагальненою презентацією відомого і очевидного факту. Наприклад погіршення погоди може знищити потенційних туристів «як приклад вираження думки журналіста. Якби застосувати запропонований підхід до журналістської справи, то ціле видання інформаційної програми має бути написано короткими пропозиціями в об’явному способі – в кожному з посиланням на джерело.

5. Основна помилка у прийнятій методології полягає в тому, що при дослідженні та оцінці конкретних матеріалів автори моніторингу не враховують всього послання в цьому ЗМІ: наскільки представлена в ньому картина дня була повною і містила всі факти, які цього заслуговують, або деякі повністю опускаються, або послання виконує вимоги цього засоби масової інформації, наприклад, основний інформаційної телепрограми або національного інформаційного агентства.

З самого початку існування «Белсат» ми зайняли позицію, що турбота про високу якість незалежних ЗМІ в Білорусі – це питання загального інтересу суспільства. Ми приймаємо критику і не ухиляємося від відповідальності за помилки, які намагаємося виправити. Однак ми не можемо погодитися з помилковою і шкідливою оцінкою нашого каналу в моніторингу прес-клубу Білорусь.

Агнешка Ромашевська-Гузи
Директор – головний редактор телеканалу «Белсат»

ДИВИСЬ ТАКОЖ
Коментарі