Zatrzymania zagranicznych dziennikarzy w Mińsku

Zatrzymano troje reporterów telewizji Nastojaszczieje Wriemia. Informuje ona o wydarzeniach w państwach byłego ZSRR i jest finansowana przez Waszyngton.

Zatrzymani to dwoje obywateli Ukrainy: Iryna Romalijska i Iwan Hrebeniuk oraz Rosjanin Jurij Baraniuk. Obecnie są przewożeni na jeden z komisariatów.

Od lewej Iryna Romalijska, Iwan Hrebeniuk i Jurij Baraniuk, zdj.: currenttime.tv

Nastojaszczieje Wriemia od kilku tygodni informuje o wyborach na Białorusi. Wczoraj przez 4 godziny troje zatrzymanych dziennikarzy transmitowało wydarzenia związane z odwołanym mityngiem oponentki Alaksandra Łukaszenki Swiatłany Cichanouskiej. Zanotowano ponad pół miliona odsłon tego wydarzenia.

Prawdopodobnie zatrzymanie ma związek z tym, że nie mieli oni wymaganych akredytacji białoruskiego MSZ. Pełniąca obowiązki prezes Radia Swoboda/Radia Wolna Europa, w skład której wchodzi telewizja Nastojaszczieje Wriemia, Daisy Sindelar powiedziała, że dziennikarze zwracali się do MSZ o akredytacje.

– Zawczasu prosiliśmy o akredytacje, ale ich nie otrzymaliśmy. Odmowa ze strony władz Białorusi to jeszcze jeden przykład braku dbałości o prawa wolnych mediów i prawa Białorusinów do informacji bez cenzury – podkreśliła.

Główna siedziba Nastojaszczieje Wriemia (currenttime.tv) mieści się w Pradze. Działający od 2014 roku kanał jest sponsorowany pośrednio przez amerykański Kongres. Przedstawiciele amerykańskiego rządu nie mają prawa angażować się w pracę jego dziennikarzy. Celem jest przeciwstawianie się rosyjskiej propagandzie. Można oglądać go w internecie oraz w sieciach kablowych i przez satelitę.

Zazwyczaj Iryna Romalijska prowadzi główne wydanie wiadomości w tej telewizji. Iwan Hrebeniuk pracował dla ukraińskiej telewizji 1+1, a od niedawna dołączył do Nastojaszczieje Wriemia. Jurij Baraniuk jest korespondentem kanału w Petersburgu.

Areszt za protest song. W Mińsku skazano dźwiękowców

pp/belsat.eu wg currenttime.tv

Wiadomości