Blokada internetu na Białorusi: nie działają strony Biełsatu i obrońców praw człowieka

Ponad 70 stron internetowych zostało zablokowanych na Białorusi. Wśród nich są portale mediów niezależnych – Radia Swaboda, telewizji Biełsat i Euroradia. Nie działają też strona Wiasny i niezależnego Białoruskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Strony internetowe zostały zablokowane na mocy decyzji ministerstwa informacji. Przyczyny tej decyzji nie zostały na razie przedstawione.

Wśród zablokowanych stron znalazły się także portale partii opozycyjnych i opozycyjnych kandydatów na prezydenta, centrum praw człowieka Wiasna i alternatywnej platformy wyborczej Gołos.

Lista zablokowanych stron nie została opublikowana. Media prezentują ją w oparciu o informacje od dostawców internetu, którym została ona przedstawiona.

Radio Swaboda jest finansowane z budżetu USA, Biełsat i Euroradio – przez Polskę.

Niezależne Białoruskie Stowarzyszenie Dziennikarzy (BAŻ), którego portal jest zablokowany od dnia wyborów 9 sierpnia, wystąpiło z apelem do władz o zaprzestanie nacisków na media.

Komsomolska Prawda zablokowana na Białorusi? Nie wyszedł już trzeci numer

Organizacja ta wskazuje m.in. na to, że w minionym tygodniu pod pretekstem problemów w drukarni nie ukazał się ani jeden z trzech numerów popularnej „Komsomolskiej Prawdy na Białorusi”, która obszernie informowała o protestach i nadużyciach struktur siłowych. Nie wydrukowano także numeru „Narodnej Woli”.

Według BAŻ blokada i ograniczenia to próba blokowania informacji o protestach i przemocy milicji, uważa takie działania za pośrednią cenzurę i ograniczenie legalnej działalności mediów.

Według BAŻ łamane są nie tylko prawa dziennikarzy, ale także konstytucyjne prawa obywateli do otrzymywania pełnej, wiarygodnej i szybkiej informacji.

Łukaszenka przyznaje, że Rosjanie pracują w białoruskiej telewizji

pj/belsat.eu wg PAP

Wiadomości