‘Intex-press’ newspaper no longer printed

For the first time in its 26-year history, the Baranavichy newspaper Intex-press failed to come out in the printed version. As a result, the publishing house “Belarusian Printing House” canceled the agreement for printing the weekly.

The printed version of Intex-press. Photo: Intex-press / VK

On May 9, the editorial office received an e-mail from Belarusian Printing House, which informed it was “unilaterally canceling” the contract for its services.

A letter from the printing house of Intex-press. Photo: intex-press.by

The printing house management did not give any reasons for the refusal. At the end of the official letter, it said: “We apologize and hope for mutual understanding.”

Uladzimir Yanukevich, editor-in-chief of the newspaper, addressed the readers with an appeal, in which he spoke about the ban to print the newspaper and noted “that it was done” in a sadistically “exquisite” way:

“As for the reasons for this pressure on us, there is nothing to explain or dig into. Everything is so cynical and obscene, and at the same time understandable: it is a systematic decision to clean up the uncontrolled media, the risk of defending people’s right to freedom of opinion and freedom of expression and distribution.”

The newspaper will be published in electronic form until a new publisher can be found. In addition, issues of the newspaper will be available for download at intex-press.by.

Problems in the editorial office arose after the publication of an interview with Svyatlana Tsikhanouskaya on 14 April. After the interview with the former presidential candidate was published, the newspaper came under the authorities’ pressure. On April 30th, the interview was included in the extremist materials list of the Ministry of Information. In the editor-in-chief’s opinion, this was the reason for the tough pressure on the editorial office.

belsat.eu

News