Korespondentki Biełsatu ukarano grzywnami za „Łukaszeneczkę” i „Putinka”


Iryna Arachouskaja i Kaciaryna Andrejewa.

Sąd uznał autorki słynnego sondażu wyborczego za winne pracy bez akredytacji.

Nasze koleżanki przygotowywały reportaż w dzień rosyjskich wyborów. Dostały się m.in. do ambasady Rosji w Mińsku, gdzie urządzono punkt wyborczy.

Czytajcie więcej:

Jedna z ich rozmówczyń nieco się zagalopowała i oznajmiła przed kamerą, że głosowała na „Łukaszeneczkę”. Potem próbowała się poprawić mówiąc, że oddała głos oczywiście na „Putinka”. Materiał filmowy z tą zabawną wypowiedzią zrobił furorę w internecie. Na samym jedynie profilu Biełsat po polsku filmik uzyskał 125 tys. wyświetleń, 1 tys. udostępnień:

Dziś pod zarzutem pracy bez akredytacji Kaciaryna Andrejewa i Iryna Arachouskaja stanęły przed sądem. Świadkiem był major milicji Dzmitryj Szantyr.

Nasze korespondentki wystąpiły z wnioskiem o wezwanie do sądu przedstawicieli MSZ i Ministerstwa Informacji, aby wyjaśnili, dlaczego Biełsat od lat nie dostaje akredytacji, za której brak karani są potem jego dziennikarze.

– Państwo samo tworzy warunki, w których nie przestrzega się ustawy o mediach. Nie udzielając Biełsatowi akredytacji, dziennikarzy faktycznie pozbawia się gwarantowanego przez Konstytucję prawa do pracy – stwierdziła Kaciaryna Andrejewa.

Sędzia Iwan Kaścian odrzucił jednak ten wniosek, uznając tę kwestię za „zbyt globalną”. Reporterkę Andrejewą skazano na 840 rubli (1495 zł), a operatorkę kamery Arachouską – na 480 (854 zł) rubli grzywny.

cez/belsat.eu

Zobacz też
Komentarze